Logotyp
Bildmontage
Våra caféaftnar
Caféafton med intressanta idrottshistoriska föredrag och diskussioner arrangeras för medlemmarna minst 4 gånger per år och meddelas genom skriftlig inbjudan. Anmälan till Stellan Andersson 035-59312 eller stellan.andersson@telia.com.
Du som inte är medlem kan bli det när du kommer genom att då betala årsavgiften 50 kr.

Förslag på föredragshållare eller diskussionsämne
Kontakta någon av styrelseledamöterna om du har förslag.

Nästa caféafton

Onsdagen den 4/10 kommer idrottsplatsentusiasten Mats Tallkvist från Växjö på besök. Han kommer att berätta om ett urval av idrottsplatser som finns beskrivna i hans bok ”Idrottsplatsen i våra hjärtan”som han skrivit tillsammans med Göran Willis och Ronald Åman.

Senaste caféafton

2017-09-14 hade vi besök av Martin Pedersen som inför en mycket intresserad publik berättade om sin boxningskarriär, sin pälsdjuruppfödarkarriär och sin maratonkarriär, vilken han påbörjade vid fyllda 50 år. Hittills har det blivit 67 avverkade maratonlopp. Ska det ska bli fler? Martin själv funderar på om nr 68 ska bli i Stockholm nästa år.

Tidigare caféaftnar

2017-05-30 berättade Lars-Gunnar Wirdheim inför ett nästan fullsatt Alla Hjärtans Hus om sin och Halmstad Frigymnasters fantastiska historia alltifrån 1930-talet och fram till våra dagar. Efteråt beslutades att anordna en medlemsutflykt till Frigymnasternas camp i Frösakull.

2017-03-16 Årsmötet blev en publiksuccé med 110 medlemmar närvarande. Under Lars Tegnheds ordförandeskap klarades årsmötesförhandlingarna av på rekordtid. Sedan visades filmen ”Bengan Boys” som gav en mycket fin inblick i hur Halmstadsonen Bengt Johansson ledde svenska handbollslandslaget till så många framgångar under åren 1988-2004.

2016-11-10 Simmaren och bragdguldmedaljören Gunnar Larsson, som tog två guld vid München-OS 1972 plus VM-guld, tre EM-guld, 32 SM-guld, satte 3 världsrekord, 8 europarekord och 150 svenska rekord, kåserade inför ett fullsatt Alla Hjärtans Hus om ”Att vinna är att bestämma sig”.

2016-09-28 i ett fullsatt Halmstads Gymnastik & Roddförenings klubbhus, vilket innebar att vi var 65 personer. Efter visning av lokalerna, gymmet och den stora båtflottan, kaffe och fralla, berättade Lasse Blomdahl om hur rodd, gymnastik och allmän idrott startade i slutet av 1800-talet, Lars Hansson fick skryta lite om den berömda "gåbbafyran" som härjade på de internationella roddarenorna, Arne Sernemyr beskrev den mycket dramatiska dagen när han och Bertil "Greven" Bergenheim tog föreningens första SM-tecken och Lars-Eric Ericson berättade om de VM och OS där han var roddomare.

2016-05-24 berättade Ulf ”Tickan” Carlsson inför ca 75 personer på Alla Hjärtans Hus om sitt bordtennisliv från starten hos Falkenbergs BTK, till landslaget, VM-guld och VM-silver i dubbel, fyra OS fram till dagens liv som tränare för både HBTK och landslaget.

2016-03-16 berättade Lasse Blomdahl inför ett nästan fullsatt Alla Hjärtans Hus om Halmstads förste olympiske guldmedaljör Hjalmar Mellander, som i Athén 1906 vann guld i antik femkamp. Nu återstår att ta reda på var hans guldmedalj, den grekiske kungens hederspris, det antika svärdet och det olympiska diplomet finns idag.

2015-10-28 Inför ett fullsatt Alla Hjärtans Hus (128 personer) premiärvisades en några månader tidigare inspelad filmintervju med tre av våra fotbollshjältar från HBKs silverår 1955, högerhalven Gunnar Johansson, centerhalven Åke Hallström och vänsterhalven Olle Ericsson.

2015-09-08 Hallands Golfförbunds ordförande Stefan Ågren berättade i 15-20 minuter om hur golfen kom till Halmstad och Halmstad GKs historia från starten 1930 fram till slutet av 40-talet när klubben fick fram många elitspelare. Därefter visades inför ett fullsatt Alla Hjärtans Hus filmintervjun med Gunnar Carlander, Halmstads stora golfstjärna under 1950- och 60-talen.

2015-05-20 Efter studier av Stig Olssons detaljerade dokumentation berättade styrelsens Lasse Blomdahl om Halmias skolturnering 1935-55 då den upphörde - troligen orsakat av att HBK då startade sin fotbollsskola för ungdomar. 94 besökare.

2015-03-10 Arrangerades med förre förbundskaptenen i bandy Kenth Hultqvist, tidigare spelare i Vetlanda BK, Öjaby och landslaget. Förde som förbundskapten Sverige till seger i två världsmästerskap vilka avgjordes långt borta i smällkalla asiatiska dåtida Sovjetunionen. 83 besökare.

2014-11-17 Arrangerades med Perstorps, Östers, Bayern Münchens och svenska landslagets Björn Andersson som föredragshållare och 123 åhörare.

2014-10-19 Filmintervjuer med orienteraren Håkan Blommegård, skidåkaren Evald Karlsson, Halmiastjärnan Kurt Svensson, grundarna av HBP Hasse Åkerlund och Nisse Jönsson